Webstek

De strategie achter een post

De strategie achter een post

Steeds meer bedrijven of merken zien het nut in van een Facebook- of Instagramprofiel. Het is op die manier namelijk mogelijk om te allen tijde in contact te staan met (potentiële) klanten. Dat er strategisch nagedacht wordt over de content die gepost wordt op deze pagina’s, was echter ook voor mij een verrassing.

Je ziet een leuke quote voorbijkomen op Instagram en denkt: “Wauw, ik ben niet de enige die dit doet, dat ga ik even naar vriend X sturen!” Nee hoor, je bent niet de enige, absoluut niet. Vaak zijn de quotes zelfs accuraat voor de helft van de bevolking. Wat is dan het nut van deze post? Goede vraag.

What’s the point?

Veel content (posts) die verschijnt op business-profielen wordt voorafgegaan door strategische beslissingen. Er zijn met name drie doelen die elk om een specifiek contenttype vragen.

  • Groei-content

Het doel hier is om meer volgers en likes te krijgen. Een quote posten waarmee iedereen zich kan identificeren kan op dat moment een goed idee zijn. Ja, denk maar aan het voorbeeld dat ik net gaf, je stuurt de quote door naar een vriend en voordat je het weet, volgt die vriend de pagina ook.

  • Brand building-content

Door te tonen wie jij echt bent, de persoon achter het merk, kan je een relatie aangaan met je volgers. Denk aan het delen van een persoonlijk en authentiek verhaal, want ja, die perfectie alom gaat stilaan ook vervelen.

  • Verkoop-content

Wie geloof je als geïnteresseerde koper het meest? Jawel, iemand die al eerder een aankoop deed. Als je de verkoopcijfers de lucht in wil jagen, is het cruciaal om positieve reacties van klanten te delen en te antwoorden op vragen van potentiële klanten.

Wait, I recognize this one?

Het is natuurlijk het slimste om te kiezen voor content waarmee je je als merk kan vereenzelvigen met je doelgroep. Hun interesses, dagelijkse problemen, leeftijd, het zijn allemaal dingen die je daarbij kunnen helpen.

Daarbij is herkenbaarheid key. Je kan je niets beters wensen dan mensen die je posts herkennen en uitkijken naar de volgende. Herkenning wordt mogelijk dankzij het gebruik van eenzelfde filter of lay-out. Mensen zullen, zonder jouw naam boven de post gezien te hebben, beseffen dat het een post van jou is.

Nu, wat ik zojuist even uit de doeken heb gedaan wordt aangeduid met de term ‘content marketing’, met andere woorden (potentiële) klanten aanzetten tot actie met waardevolle content.

Deze blog werd geschreven door Marlies Vandeweyer.