Webstek Digital Agency

7 wereldberoemde logo’s met een prachtig verhaal

7 wereldberoemde logo’s met een prachtig verhaal

7 wereldberoemde logo’s met een prachtig verhaal

Je krijgt nooit een tweede kans om een eerste indruk te maken. Het belang van een goede eerste indruk maken is niet te onderschatten. Een sterk logo maakt in één oogopslag duidelijk waar je bedrijf voor staat. Vandaag nemen we je mee in het verhaal van enkele wereldberoemde logo’s.

 

Bacardi

pinterest.com

Een vleermuis kan in het post-corona tijdperk voor velen een negatieve connotatie hebben. De vleermuis is ook het herkenningspunt van Bacardi, de wereldwijd bekende rum! Het bedrijf en zijn logo gaan meer dan 150 jaar terug. In 1862 kocht de familie Bacardi een distilleerderij in Cuba.

In Cuba is de vleermuis een symbool van geluk. Toen de familie tijdens het stoken van hun eerste rum in de distilleerderij op een zwerm van vleermuizen stootte, zag de gelovige familie dit als een teken dat de rum geluk zou brengen. De familie stond er vanaf dat moment op dat op elke fles een vleermuis zou staan. Vandaag kunnen we stellen dat de mascotte de verwachtingen helemaal heeft ingelost.

Tour De France

wikipedia.org

Menig wielerliefhebber kijkt elk jaar uit naar de Ronde van Frankrijk, dé koers bij uitstek. Elke zomer volgen we wielrenners 21 dagen lang doorheen verschillende landschappen in Frankrijk. De Ronde van Frankrijk staat voor doorzettingsvermogen, passie voor de fiets en een winnaarsmentaliteit. In 2002 vond de organisatie het daarom tijd voor een bijpassend logo.

Het logo van de Tour de France is een handgeschreven lettertype. In de ‘R’ van het logo zie je een wielrenner. De wielrenner vindt zijn zadel terug in de ‘U’. De letter ‘O’ en de gele bol zorgen voor de wielen waardoor de fiets compleet is. De gele kleur symboliseert de gele trui, ook wel bekend als dé prijs voor de winnaar van de Tour!

Toblerone

pinterest.com

De iconische berg die je ziet is de Matterhorn, maar is de beer in de berg je al opgevallen? De beer verwijst naar de stad Bern, de plaats waar het voor Toblerone allemaal begon. Bern wordt ook wel ‘de stad van de beren’ genoemd.

De naam van de chocoladereep is een samenstelling van de woorden “Tobler” en “Torrone”, Tobler verwijst naar de naam van bezieler Theodor Tobler. Torrone staat in het Italiaans voor noga, een belangrijke component in de herkenbare Zwitsere chocolade.

Red Bull

pinterest.com

Wist je dat Red Bull zijn oorsprong vindt in Thailand? Toen bedrijfsleider Dietrich Mateschitz op vakantie was in Thailand, proefde hij een Thaise energiedrink genaamd “Krating Daeng”. Vrij vertaald naar het Nederlands staat dit voor rode stier. Hij was zo onder de indruk van het product dat hij de drank wereldwijd wilde verkopen.

De energiedrink werd gedronken door lokale arbeiders om dubbele shiften te kunnen werken. Ook werd de drank gedronken door beoefenaars van de uitputtende gevechtsport Muay Thay. Het drankje hielp het energiepijl hoog te houden tijdens wedstrijden.

Het logo met twee vechtende stieren was al ontworpen door de Thaise fabrikant. Verwijzend naar de naam van het drankje en de populaire gevechtsport waarin het gedronken werd. 

Côte d'Or

nl.cotedor.be

Een olifant, een piramide en een palmboom. Drie simpele afbeeldingen waarmee het allemaal begon voor Côte d’Or, het oudste en bekendste chocolademerk van België. Het bedrijfslogo is bijna net zo iconisch als de geliefde chocolade.

Het logo is overgenomen van een Ghanese postzegel. De olifant staat voor de Afrikaanse oorsprong van de cacaobonen. Om het logo moderner te maken verdwenen de piramide en de palmboom uit het logo. De olifant werd gemoderniseerd, mocht zich omdraaien, en was vanaf dat moment de belangrijkste mascotte van het chocolademerk.

De naam Côte d’Or verwijst naar zijn oorsprong in Ghana. Tot midden de 20ste eeuw was Ghana een Britse kolonie onder de naam Gold Coast. De chocoladefabrikant haalde het grote deel van zijn cacaobonen in de “Côte d’Or” en zo was de merknaam geboren.

Starbucks

starbucks.com

In 1971 werd Starbucks opgericht. Om inspiratie op te doen voor hun merkidentiteit, doken de oprichters in oude Griekse gravures. In één van deze gravures vonden ze een prachtige zeemeermin met twee staarten.

Vandaag de dag is de zeemeermin één van de schoolvoorbeelden van grafisch ontwerp. Het logo werd doorheen de jaren verder gemoderniseerd, maar de zeemeermin bleef altijd het referentiepunt voor de identiteit van Starbucks.

BMW

carlogos.org

Het BMW-logo is géén propeller! Dit is een misverstand waar jaren discussie over was. Iets wat BMW overigens niet zo erg vond, en de mythe bewust zijn eigen leven liet leiden.

De oorsprong van deze mythe ligt bij BMW zelf. Begin 20ste eeuw verkocht de fabrikant vliegtuigmotoren. In een advertentie was het BMW-logo boven een propeller van een vliegtuig te zien. Iedereen legde meteen de link naar het logo.

Waar het logo dan wel voor staat? BMW heeft ondertussen bevestigd dat de blauwe en witte elementen van het logo staan voor de kleuren van Beieren. Met het logo wil BMW zijn Beierse afkomst koesteren. Om het ontwerp af te stemmen op de digitalisering, veranderde BMW in 2020 de zwarte ring door een transparante ring.

Conclusie

Een logo, enkel wat kleurrijke plaatjes met tekst in een mooi lettertype? Duidelijk niet! Een branding versterkt de positionering en waardepropositie van een bedrijf. Het helpt om het verhaal van jouw bedrijf duidelijk te maken en zorgt voor een sterke connectie tussen jouw organisatie en haar doelgroep.

Wil jij een sterk logo laten ontwerpen, waar rekening wordt gehouden met de waarden en de geschiedenis van je bedrijf? Contacteer ons voor advies en ontwerp van jouw logo.